Skip to main content

Katering dan Restoran : Beza Yang Nyata

Kenapa harga yang ditawarkan oleh pihak katering kadang kala lebih mahal dari Restoran? Antara Katering dan Restoran terdapat banyak perbezaan yang nyata, walaupun dari segi mutu makanan dan perkhidmatan adalah sama.
BBQ Party di Nusajaya ( Exit Baru )

Persiapan untuk mengendalikan sesuatu jamuan makan yang dilakukan oleh pihak katering terutama yang diadakan diluar kadang-kadang seperti membuka sebuah restoran baru. Walaupun sebahagian makanan telah siap dimasak tetapi makanan yang perlu dihidang panas perlu di masak di tempat jamuan diadakan.

Kelengkapan yang perlu diadakan dari sekecil-kecil sudu hinggakan kepada khemah untuk para tetamu perlu ada dalam senarai barangan keperluan katering. Apabila terdapat kelengkapan yang terlupa dibawa ( checklist tidak lengkap ), samada membeli baru dari kedai berhampiran atau menggunakan saja apa yang ada.
BBQ Party ( Exit Nusajaya )
Keperluan asas seperti air dan tenaga elektrik juga menjadi antara keperluan yang perlu disediakan oleh pihak katering untuk jamuan makan yang jauh dari penempatan. Jarang pihak tuan rumah mengambil Event Management untuk menguruskan majlis-majlis kecil. Tugas-tugas seperti  menyediakan keperluan asas, khemah tetamu, sound system ataupun tandas bergerak  ini biasanya di kendalikan oleh pihak event management.

Pekerja yang di hantar untuk mengendalikan sesuatu jamuan makan yang melibatkan ramai para tetamu akan terdiri dari para pelayan, pembantu dapur dan juga tukang masak. 

Harga untuk satu-satu jamuan makan itu juga dipengaruhi oleh Mutu perkhidmatan, kelengkapan yang digunakan dan juga jenis dan mutu makanan yang dihidang

Rasa Mewah Catering


Sharing is Caring